Ik heb in de afgelopen jaren voor vele verschillende opdrachtgevers opnamen gemaakt.
Regelmatig maak ik het arrangement voor de opname zelf, maar in veel gevallen levert de opdrachtgever dit ook aan. Voor het maken van een goed klinkend arrangement is wel wat kennis nodig van de trompet en zijn mogelijkheden. Om u hier eventueel wat mee op weg te helpen, heb ik wat bruikbare informatie verzameld.
Bereik in toonhoogten
Het officiële bereik in toonhoogte van een goed geoefend trompettist in van een lage F# tot een hoge C3. Klindend (in C stemming) is dit dus een lage E tot een Bb, een volle toon lager.
Het standaard bereik van een Bb trompet (F#-C3):
Advies in het bereik van een arrangement op trompet
Kan een trompet nog buiten zijn standaard bereik? Jazeker! Lager dan de lage F# klinkt dit alleen echt niet meer bruikbaar. Je kan een trompet geen trombonepartijen in het zelfde octaaf laten spelen dus. Hoger is wel mogelijk. Hoeveel hoger is erg afhankelijk van de muzikant. Ik adviseer alleen wel dit voor het juiste doeleind in te zetten. Octaveer stukjes bijv. voor een extra vet klinkend effect. Octaveer bijv. een trackeinde voor een spetterend resultaat. Structureel te laag of te hoog gearrangeerde partijen zullen resp. leiden tot opnames met een gebrek aan power (te laag), of gaan te ielig/dun klinken (te hoog). Ik adviseer daarom om alle belangrijke melodielijnen ca. te leggen tussen de E en de A.
Het adviesbereik voor melodielijnen voor een Bb trompet (E-A2):
Wat betreft de hoogte zou ik adviseren dit te maximeren tot ca. een klinkende Eb3 (of F3 in Bb), anders wordt het wel heel freaky.
Het adviesbereik voor het maximale bereik van Bb trompet (klinkende Eb3):